tablet-alt-solid Phoneventures

Op speelse wijze krijgen studenten inzicht in de complexiteit die de risico's van internationaal zakendoen met zich meebrengt. Dat alles terwijl de bedrijfsprocessen niet stilstaan en de media en omgeving continue aandacht vragen.

Intro

Een studie die betrekking heeft op internationalisatie? Let dan goed op! PhoneVentures is het paradepaardje van Edumundo en dat is natuurlijk niet zomaar. In deze simulatie komen er heel veel verschillende onderwerpen terug op het gebied van ondernemen. Het team fungeert als het management van een smartphonebedrijf en de studenten voeren hier specifieke rollen in uit (denk aan CEO en CFO) om zodoende het ruime scala aan onderwerpen onder handen te kunnen nemen. Een ronde in het spel staat gelijk aan een jaar. Per ronde hebben de teams de mogelijkheid om uit te breiden naar landen over de hele wereld. 

Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. De teams zullen namelijk veel risicoanalyses moeten uitvoeren om te achterhalen of dit profitabel is voor de markt en doelgroep, waarop zij zich gespecialiseerd hebben. Er moet worden overwogen of er onder andere genoeg financiële ruimte, het juiste personeel en voorraden zijn om het potentiële land te betreden. Indien succesvol, komt het team weer een stapje dichter bij het doel: wereldmarktleider worden!

 

Gameplay

De teams beginnen met het ontdekken van de simulatie en maken hun bedrijfsprofiel op orde. Denk aan een naam, logo en slogan. Door middel van het maken van een marktanalyse, beslissen ze over hun visie en strategie en stellen ze doelen en kerndoelen vast. Dit is uiterst belangrijk, omdat hierop beoordeeld wordt. Wanneer de teams dit hebben uitgewerkt in het bedrijfsplan, krijgen ze daar ook de mogelijkheid om een SWOT-analyse uit te maken.

Dan begint het pas echt! Iedere ronde staat voor een geheel bedrijfsjaar en in ieder nieuw bedrijfsjaar zijn er nieuwe landen beschikbaar. De teams maken risicoanalyses per land om zo te achterhalen of het interessant voor hen is om zich in dit land te vestigen. Nadat dat is gebeurd, kunnen de beslissingen worden gemaakt. Deze worden per land bepaald en ingevoerd. Dit maakt de simulatie extra interessant, omdat er zoveel verschillende factoren meespelen en geen land hetzelfde is. Er kunnen hier verschillende strategieën worden toegepast: global, adaptie, differentiatie of een lokale strategie. De teams kunnen hiervoor analyses maken door middel van het onderzoeken van de cultuurdimensies van Hofstede.

De teams moeten beslissingen en keuzes maken over hun producten, de voorraden, de distributie, research en development, marketing, maar ook de gezondheid van hun eigen bedrijf. Ze stellen het managementteam samen en zorgen voor hun personeel. De simulatie zelf biedt veel diversiteit in personeelsaanbod aan, gebaseerd op de National Equality Standards. Zodoende denken ze onder andere ook ook aan de duurzaamheid van hun onderneming, samen met het maken van keuzes die bijdragen aan het verkleinen van hun carbon-footprint.

Dit kan worden uitgevoerd in een specifieke functie.De spelers kunnen ieder een functie binnen het managementteam bekleden, waaronder:

functies-1

Iedere deelnemer heeft ten alle tijden toegang tot alle resultaten en beslissingen binnen de simulatie. De bovenstaande rollen zijn dan ook optioneel en kunnen bijdragen aan de diepgang binnen een functiesegment en worden gehanteerd voor aanvullende opdrachten.

Wanneer ze alles hebben ingevoerd en opgeslagen, wordt de ronde berekend en voilà! Na de berekening kunnen de spelers inzien hoe door de markt (en media) gereageerd is op de stappen die het bedrijf heeft gemaakt. Dit is in te zien door te kijken naar de voorraden, afzet, financiële resultaten en zeer belangrijk: het nieuws. Dit kán namelijk effect hebben op de landen waarin het team actief is, maar dit moeten studenten zelf bepalen. Na het opdoen van deze nieuwe bevindingen, kunnen er weer nieuwe keuzes worden gemaakt om zo dichter bij het einddoel te komen.

Dat is natuurlijk om zoveel mogelijk punten te vergaren. De beoordelingen hiervan worden voornamelijk gebaseerd op het behalen van de doelen. Ambitieuze doelen worden rijker beloond, omdat dan, wanneer deze in de laatste ronde behaald worden, de punten vermenigvuldigd worden met vijf! Wanneer doelen in het begin al zijn gehaald, rekent het systeem daar geen extra punten voor in de rondes erna.

 

Beoordeling

Aan de hand van de ranglijst is overzichtelijk te zien in welke volgorde de teams het best gepresteerd hebben op basis van puntenbeoordeling. Dit is te zien in financiële ranglijst, maar ook in het beste persoon en de aanwezigheid wereldwijd. Er kan naast de opdracht een verslag worden geschreven (in welke vorm dan ook) of een uiteindelijke presentatie over het proces worden gegeven. Bij het inzetten van deze simulatie bij bedrijven, wordt vaak de ranglijst aangehouden, maar kan er ook gebruik worden gemaakt van een pitch, reclamefilmpje of andere vorm van presentatie.

Unieke features & onderwerpen

Deze simulatie onderscheidt zich doordat de focus ligt op internationalisatie. Zoals bij Sneakerssimulatie veel facetten worden aangesproken binnen het economische segment, zit er bij PhoneVentures nog een laag internationalisatie overheen. Edumundo is hierin de unieke aanbieder. Dit maakt namelijk mogelijk dat de teams in aanraking komen met:

  • internationale handel en aspecten die hierbij een rol spelen;
  • het opstellen van een internationaal gericht businessplan;
  • leren omgaan met cultuurverschillen;
  • inzicht krijgen in (internationale) expansiestrategieën en deze vertalen naar tactisch/operationele beslissingen;
  • het beoefenen van managementrollen;
  • marketing, voorraden, personeel, resultaatrekeningen en de pers.

 

Daarmee is de PhoneVentures simulatie uitermate geschikt voor de volgende vakken:

  • Marketing
  • Sales en accountmanagement
  • Operationele sales
  • Algemene economie
  • Inkoopmanagement
  • Management en organisatie
  • Lean ondernemerschap
  • Branding en positionering
  • Projectmanagement
  • Organisatiekunde
  • Veranderkunde
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Marketingcommunicatie
  • Praktijkgericht onderzoek
  • Online marketing

Beknopte Inhoud

 

Meer weten over deze game?

 

Kenmerken
Doelgroep: Tweede- en derdejaarsstudenten hbo/wo
Thema: Internationale handel
Talen: nl gb

 

Waarom een managementgame?

Sommige dingen kun je niet leren door ze te lezen, die moet je doen. Een managementgame is momenteel de enige manier waarop een student zo dichtbij de belangrijkste processen kan komen van een (fictief)bedrijf te runnen, zonder dit zelf op te hoeven zetten.
Er is dynamische, realistische feedback vanuit de klant en de markt, waarop de spelers anticiperen en zo leren dat niet alles altijd volgens plan loopt. De managementgames die Edumundo aanbiedt, zijn een sterke vorm van immersive learning en zal in de komende jaren alleen maar meer gebruikt worden, vanwege het succesvolle resultaat en het plezier wat de spelers eruit halen.

 

Geïnteresseerd in een online of persoonlijke demo?

Maak een afspraak