tablet-alt-solid My Marketing experience

Een managementsimulatie die vol inzet op de mogelijkheden van marketing? Wij stellen u graag voor aan "My Marketing Experience". Dit is de game die visueel het mooist is uitgewerkt en heel sterk presteert in gebruiksvriendelijkheid.

Hier vormen deelnemende teams de verantwoordelijke marketingafdeling van een opkomend spijkerbroekenmerk en schrijven gezamenlijk hun eigen marketingplan.

Intro

My Marketing Experience is een zeer boeiende en interactieve simulatie die zich afspeelt in de wereld van de jeanskledingindustrie.  Door in teamverband te spelen, kunnen marketingstudenten de veranderende markt analyseren, een strategie voor hun bedrijf bepalen en tactische acties ondernemenom zo tegen elkaar te concurreren. Door de simulatie te spelen, krijgen studenten een beter inzicht in hoe marketingtheorie zich verhoudt tot zakelijke situaties in de echte wereld en kunnen ze kritisch reflecteren op beslissingen  die ze genomen hebben en zo leiden tot een sterker commercieel bewustzijn.

GAMEPLAY

Als team vorm je de marketingsafdeling van een bedrijf wat handelt in spijkerbroeken.

Welke doelgroep wil het team aanspreken? Hoe kunnen we dat het best doen en welke middelen en content zetten we daarvoor in? Dit zijn enkel wat essentiële vragen, die het team zichzelf zal moeten stellen, alvorens het bepaald welke stappen en handelingen het moet verrichten om deze doelen te behalen. 

Het team begint met een marketinganalyse doen en opstellen van marketingdoelstellingen. Hierna speelt segmentatie en targets vaststellen een hoofdrol. Het team definieert zijn eigen specifieke doelgroep. Denk hierbij aan: man, vrouw, burgerlijke staat, jaarinkomen et cetera en vervolgens leert het zichzelf te positioneren in de gekozen markt. Uiteindelijk terechtkomen op de vooraf ingestelde positie in de markt is het doel van de simulatie, dus dit goed analyseren en vaststellen, is cruciaal!

Het team maakt beslissingen over onder andere het product, de prijs, promotie, plaats van verkoop, proces, personeel et cetera (de 7 P's). Bovendien moeten de deelnemers constant alert zijn en reageren op veranderende marktomstandigheden, nieuwsberichten en invloeden van de concurrent. Het rekenmodel achter deze simulatie is zeer ingenieus: beslissingen van de deelnemende teams worden tegen elkaar uitgespeeld. Er is dus geen vast, correct pad en je speelt niet tegen een computer, maar echt tegen andere mensen.

De simulatie neemt vervolgens de opgeslagen beslissingen mee naar de rondeberekening en daar komen resultaten uit. Één ronde staat representatief voor één kwartaal in het bedrijf. Deze resultaten zijn te zien in de afzet, scorecard, marktpositie, financiële resultaten, vraag, et cetera. Het is volledig aan de studenten om hier analyses over te doen en hierop in te spelen om zo dichter bij hun gewenste marktpositie te komen.

Wanneer de simulatie afgelopen is, zal de deelnemer een automatisch gegenereerd marketingplan krijgen, gebaseerd op alle strategische beslissingen genomen in alle voorgaande rondes. Dit marketingplan kan door de docent of trainer worden beoordeeld. Bovendien ontvangen de studenten een digitaal tekstdocument dat alle toepasbare theorie op de simulatie beschrijft. My Marketing Experience is ontwikkeld in samenwerking met een grote educatieve uitgeverij en Mairead Brady (co-auteur van Kotler's befaamde marketingmanagementboeken).

 

Beoordeling

Aan de hand van de ranglijst is overzichtelijk te zien in welke volgorde de teams het best gepresteerd hebben op basis van puntenbeoordeling. De teams krijgen aan het eind van de simulatie een gegenereerd marketingreport vanuit de simulatie. Er kan  een  uiteindelijke presentatie over het proces en het report worden gegeven. Bij het inzetten van deze simulatie bij bedrijven, wordt vaak de ranglijst aangehouden, maar kan er ook gebruik worden gemaakt van een pitch, reclamefilmpje of andere vorm van presentatie om daarmee de simulatie af te ronden.

 

UNIEKE FEATURES

My Marketing Experience is visueel zeer prikkelend en gaat als enige simulatie zo sterk in op de details en fundamenten in marketing. De studenten/deelnemers eindigen het spel niet alleen met een positie op de ranglijst, maar de simulatie rolt er een marketingsplan uit. Zodoende krijgen de deelnemers een heel goed overzicht en begrip van de marketingcontext.

Deze simulatie is bij uitstek goed inzetbaar bij de vakken:

  • Online marketing
  • Branding en positionering
  • Consumentengedrag
  • Projectmanagement
  • Marketingcommunicatie
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Marketing

 

 

Beknopte Inhoud

 

Meer weten over deze game?

 

Kenmerken
Doelgroep: Eerste- tot vierdejaarsstudenten hbo/wo
Thema: Marketing
Samenwerking: Pearson Education
Talen:  nl gb

 

Waarom een managementgame?

In een businessgame worden theoretische modellen in de praktijk gebracht. Businessgames geven deelnemers een unieke ervaring waarbij onderlinge samenwerking, analytisch denken en inzicht in complexe en dynamische verbanden belangrijke leereffecten zijn.

 

Geïnteresseerd in een online of persoonlijke demo?

Maak een afspraak